Sepetim (0) Toplam: 0,00TL
%35
Yeni
cirakitap.com

İBN HALDUN’UN ENTELEKTÜEL PORTRESİ VE DİN FELSEFESİ

Liste Fiyatı : 26,00TL
İndirimli Fiyat : 16,90TL
Kazancınız : 9,10TL
Havale/EFT ile : 16,56TL
9786257009935
364513
İBN HALDUN’UN ENTELEKTÜEL PORTRESİ VE DİN FELSEFESİ
İBN HALDUN’UN ENTELEKTÜEL PORTRESİ VE DİN FELSEFESİ
ÇIRA AKADEMİ
16.90

İbn Haldun, 15. Yüzyılın ikinci yarısında, Endülüs’ten Mısır’a kadar
uzanan bütün İslam coğrafyasında bulunmuş, yaşanan olayların 60 yıllık
dönemine aktif bir bilim, din, devlet ve siyaset adamı olarak bizzat
yaşayarak şahitlik etmiş ve katkıda bulunmuş istisna bir düşünürdür.
Onu, birçok hanedanda, kâtiplik, vezirlik, elçilik ve müderrislik yaparken
veya barış temsilcisi, kadı ve benzeri makamlarda hizmet sunarken
görüyoruz. Bundan başka onu çöldeki bedeviler arasında göçebe
toplum yapısını yerinde tetkik ederken veya topladığı verileri ve tecrübe
birikimini El-İber adlı dünya tarihine geçirmek için bir köşeye çekilip
kitap yazarken da görüyoruz. Bir ilim adamı, düşünür ve felsefeci olarak
İbn Haldun’un bilgi felsefesini deney ve tecrübeye dayandırması da bu

çok yönlü yetişme tarzının bir yansımasıdır. Bu yüzden o, sadece kütüp-
hanede yetişen ve medrese çevresi dışında yaşanan sosyal gerçeklikten

bihaber olan bir ilim adamı değildir.
İbn Haldun’un hem dini hakikatlerin akıl ve felsefe ile bilinebileceğini,
hem de bütün hakikatlerin dini bilgiyle açıklanabileceğini savunanların

her ikisine birlikte karşı çıkması onun çok farklı bir din algısı ve din felsefe-
sine sahip olduğunu göstermektedir. Onun, dinin önemli bir değer

olmakla birlikte hayatın tek değer kaynağı olmadığını, bu değerin diğer
değerleri kapsamadığını söylemesi de bu din felsefesi ile ilgilidir. Böylece
o hem İslam düşüncesinde bilime yer açmış hem de her türlü dini aşırılık
ya da istismarı engelleyen bir düşünce sistem inşa etmeyi başarmıştır.
Onun ortaya koyduğu din algısı ve felsefesine karşı çıkanların en önemli
gerekçelerinden biri de onun bu düşüncesidir. Ancak onun yukarıda
ifade edilen bu temel görüşleri yanında Darvinci evrim teorisini andıran
tekâmül fikri ve kan bağını öne çıkaran asabiyet teorisi gibi görüşleri de
çağdaş Müslüman düşünür ve entelektüeller tarafından endişeyle
karşılanmış ve ondan hakkıyla yararlanmak isteyenleri engellemiştir.

  • Açıklama
    • İbn Haldun, 15. Yüzyılın ikinci yarısında, Endülüs’ten Mısır’a kadar
      uzanan bütün İslam coğrafyasında bulunmuş, yaşanan olayların 60 yıllık
      dönemine aktif bir bilim, din, devlet ve siyaset adamı olarak bizzat
      yaşayarak şahitlik etmiş ve katkıda bulunmuş istisna bir düşünürdür.
      Onu, birçok hanedanda, kâtiplik, vezirlik, elçilik ve müderrislik yaparken
      veya barış temsilcisi, kadı ve benzeri makamlarda hizmet sunarken
      görüyoruz. Bundan başka onu çöldeki bedeviler arasında göçebe
      toplum yapısını yerinde tetkik ederken veya topladığı verileri ve tecrübe
      birikimini El-İber adlı dünya tarihine geçirmek için bir köşeye çekilip
      kitap yazarken da görüyoruz. Bir ilim adamı, düşünür ve felsefeci olarak
      İbn Haldun’un bilgi felsefesini deney ve tecrübeye dayandırması da bu

      çok yönlü yetişme tarzının bir yansımasıdır. Bu yüzden o, sadece kütüp-
      hanede yetişen ve medrese çevresi dışında yaşanan sosyal gerçeklikten

      bihaber olan bir ilim adamı değildir.
      İbn Haldun’un hem dini hakikatlerin akıl ve felsefe ile bilinebileceğini,
      hem de bütün hakikatlerin dini bilgiyle açıklanabileceğini savunanların

      her ikisine birlikte karşı çıkması onun çok farklı bir din algısı ve din felsefe-
      sine sahip olduğunu göstermektedir. Onun, dinin önemli bir değer

      olmakla birlikte hayatın tek değer kaynağı olmadığını, bu değerin diğer
      değerleri kapsamadığını söylemesi de bu din felsefesi ile ilgilidir. Böylece
      o hem İslam düşüncesinde bilime yer açmış hem de her türlü dini aşırılık
      ya da istismarı engelleyen bir düşünce sistem inşa etmeyi başarmıştır.
      Onun ortaya koyduğu din algısı ve felsefesine karşı çıkanların en önemli
      gerekçelerinden biri de onun bu düşüncesidir. Ancak onun yukarıda
      ifade edilen bu temel görüşleri yanında Darvinci evrim teorisini andıran
      tekâmül fikri ve kan bağını öne çıkaran asabiyet teorisi gibi görüşleri de
      çağdaş Müslüman düşünür ve entelektüeller tarafından endişeyle
      karşılanmış ve ondan hakkıyla yararlanmak isteyenleri engellemiştir.

      Stok Kodu
      :
      9786257009935
      Sayfa Sayısı
      :
      143
      Basım Yeri
      :
      İstanbul
      Baskı
      :
      1
      Basım Tarihi
      :
      2020
  • Yorumlar
    • Yorum yaz
      Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat